Cornelis (Kees) Kennedy
Trainer in: MBSR en MBCompassionate Living/ Expertise:Dermatologie, Public Health,Medisch Onderwijs, zorgverlening (zorgen voor zorgverleners ).
Incluzio Leiden, Leids Universitair Medisch Centrum, Universiteit Leiden
2317 XC Leiden
Lidmaatschap categorie: 1
AGZ, groepen met open inschrijving, arbeid en gezondheid, onderwijs, wetenschap, chronische klachten, individuele trainingen, overige werkvelden
Specialisatie(s)
MBSR, MBCL
Domein(en)
gezondheidszorg, onderwijs
Mijn medische carrière ben ik begonnen als arts acute geneeskunde (SEH/ICU).In die periode heb ik beter inzicht gekregen in de ervaringen van acute stress en hoe die ervaringen verder kunnen doorwerken in het dagelijks leven. Als dermatoloog bestond de ervaring meer uit de chronische, langdurige stress die mensen hebben wanneer zij dagelijks geconfronteerd worden met een chronische aandoening.
Mijn huidige activiteiten ( onderwijs en MBSR ) zijn er op gericht om deelnemers technieken aan te reiken die behulpzaam kunnen zijn in het omgaan met stress en die bijdragen aan het ontwikkelen van opmerkzaamheid, vriendelijkheid, mildheid en duurzame veerkracht.
De deelnemers die ik tot nu toe begeleid heb met behulp van MBSR variëren van: dermatologiepatiënten, coassistenten, Aio’s, PhD studenten, personeel van het LUMC ( sedert 2jaar Fitness voor je Brein gericht op: gericht op zorgen voor onze zorgverleners. Tevens begeleid ik ikouderen die bij mij in de wijk wonen.ele
De meerderheid van de technieken die gebruikt worden in de trainingen zijn afkomstig uit de Mindfulness Based Stress Reduction, de Mindfulness Based Compassionate Living en de Interpersonal Mindfulness. Deze worden wanneer nodig aangevuld met yoga, aikido, integrale tai chi, chi kung, ademhalingsoefeningen (pranayama) en volwasseneducatie.
Ik breng de volgende kwaliteiten mee: geduld, respect, een positieve kijk en het nuchter kunnen bekijken van een uitdagende situatie.
Als MBSR trainer gaat mijn aandacht nu voornamelijk uit naar mensen die in de gezondheidszorg werken.
Door zorgverleners te ondersteunen bij het ontwikkelen van aandachtig aanwezig zijn, opmerkzaamheid, begrip, vertrouwen, vriendelijkheid en introspectie kunnen deelnemers de dagelijkse ervaringen op het werk een plek leren geven.
Opleidingen